Svenska skolan i Islams tjänst...

13-åring portad från skolan p.g.a. Sverigetröja
För en vecka sedan hade Alexander Eriksson i Råneå en tröja med svenska flaggan på framsidan och texten "Sverige mitt fädernesland". På baksidan fanns ett utdrag ur svenska nationalsången. Det fick läraren att reagera och denne krävde av Alexander att han skulle ta av sig tröjan eller vända den ut och in. När Alexander vägrade, var han inte längre välkommen i klassrummet och valde att gå hem.

Alexanders mor Maria fick ett telefonsamtal från en lärare senare under dagen, men kunde inte få något tillfredställande svar på varför tröjan inte skulle vara godkänd som klädsel, utan fick höra att det var skolans policy och att skolans rektor anser att den kan uppfattas som "nazistisk".

- Jag trodde det var ett skämt, sade Maria Eriksson till Norrbottens-Kuriren.

Hänvisad till skolans rektor fortskred samtalet:

- Jag frågade vad som skulle hända om han fortsätter att ha på sig tröjan, och då fick jag veta att han inte skulle få delta i lektionerna tillsammans med klassen utan sitta i ett grupprum.

Familjen ville ha ett skriftligt svar på varför tröjan skulle vara otillåten och uppmanade Alexander att inte ge efter utan ha på sig tröjan igen nästa dag. Något sådant svar kom inte, men däremot så nekades Alexander mycket riktigt undervisning inne i klassrummet.

Alexander säger till Norrbottens-Kuriren att han inte har eller tidigare uttryckt några nazistiska eller rasistiska åsikter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback